• مشاوره صحیح
  • قیمت مناسب
  • اصالت کالا
  • بانه ویترین
راهنمای جامع خرید اجاق گاز

آشپزخانه جزء جداناپذیر هر خانه است و اصلی‌‌ترین فرآیندی که در یک آشپزخانه اتفاق می‌افتد پخت روزانه غذا می‌باشد. برای پخت غذا در اشپزخانه ابزار و لوازم مختلفی نیاز هست که اساسی‌‌ترین آن ها اجاق گاز می‌باشد. اجاق گاز با ایجاد حرارت لازمه، پخت غذا را میسر می‌سازد. امروزه دیگر اجاق گاز‌ها از آن شکل ساده و ابتدایی خود فاصله گرفته‌اند و با ظاهری متفاوت در خانه‌ها جای گرفته‌اند. مدل‌های مختلف اجاق گاز هر کدام قابلیت‌های جدیدی را در بر دارند که به پخت هر چه بهتر و آسان‌‌تر غذا کمک می‌کنند. در ادامه با هر کدام از این اجاق گاز‌ها و قابلیت‌های هر یک آشنا شده تا به هنگام خرید اجاق گاز بهترین انتخاب را داشته باشیم. برای انجام خریدی مطمئن ، ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

معرفی انواع اجاق گازاجاق گاز رومیزیاجاق گاز توکار (صفحه‌ای)اجاق گاز ایستاده (مبله)مزایا و معایب انواع اجاق گازمزایای انواع اجاق گازمعایب انواع اجاق گازتعداد شعلهجنس اجاق گاز‌هااجاق گاز استیلاجاق گاز شیشه‌ایاجاق گاز سرامیکیجنس شبکهنوع سوخت اجاق گازعرض اجاق گازاجاق‌های پیشرفته و مدل‌های فرانسویشعله‌های مجزابرخی از قابلیت‌های اجاق گاز‌های مدرنترموکوپل اجاق گازصفحه‌نمایش و فندک اتوماتیکنوع فر گازفن هوای گرم (کانوکشن)گریل اجاق گازنمایشگر ترموستاتخلاصه نکات کاربردی در خرید اجاق گازمعرفی انواع برند‌های مطرح اجاق گازجمع‌بندی و نتیجه‌گیری

معرفی انواع اجاق گاز

عموما با رواج یک نوع محصول، پس از مدتی نمونه‌های جدیدی از آن محصول، وارد بازار گشته که علاوه بر تغییراتی در ظاهر آن‌ها به وجود آمده، قابلیت‌های جدیدی نیز با خود به همراه دارند.اجاق گاز‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. اجاق گاز در سه نوع مختلف در بازار موجود هستند: رومیزی، توکار (صفحه ای) و ایستاده (مبله). حال با یک به یک آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد تا برای خرید اجاق گاز مناسب خود به مشکل نخورید.

انواع اجاق گاز | بانه ویترین

برای خرید و مشاهده انواع اجاق گاز در فروشگاه بانه ویترین کلیک کنید.

اجاق گاز رومیزی

این مدل از اجاق گازها غالبا در سایز کوچک و به صورت دو شعله بوده که روی کابینت‌های آشپزخانه قرار می‌گیرند. این اجاق‌ها بیشتر در محیط‌هایی که استفاده کمی از اجاق دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند اداره‌ها.

خرید اجاق گاز رومیزی | بانه ویترین

اجاق گاز توکار (صفحه‌ای)

با گذشت زمان و پیشرفت فناوری‌ها اجاق گاز ها نیز دستخوش تغییر گشتند و مدل اجاق گاز توکار و یا همان صفحه‌ای نیز رواج پیدا نمود. این اجاق گاز بر روی کابینت‌ها و در جایی مشخص نصب می‌گردند. این مدل از اجاق گاز‌ها در دو نوع برقی و گازی موجود هستند که اکثر افراد مدل گازی آن را به مدل برقی ترجیح می‌دهند. اجاق گاز‌های صفحه‌ای مناسب برای آشپزخانه منزل عموما چهار شعله و پنج شعله بوده و مدل دو شعله آن برای اداره‌ها و محیط‌های این چنینی کاربر دارد. این نمونه از اجاق گاز‌ها به لحاظ جنس نیز به سه نوع شیشه‌ای، سرامیکی و استیل تقسیم می‌گردد.

خرید اجاق گاز توکار (صفحه‌ای) | بانه ویترین

اجاق گاز ایستاده (مبله)

این اجاق گاز‌ها در میان اجاق گاز‌های فردار بهترین نوع هستند. با کاهش تولید گاز‌های توکار در چند سال گذشته، فروش این نوع از اجاق گاز ها بیشتر شده بود اما با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن دیگر نمونه‌های اجاق گاز، اجاق گاز‌های توکار خیلی راحت توانستند جای این گاز‌های ایستاده را بگیرند. این نوع اجاق‌ها مجهز به فر بوده و طراحی آن‌ها به صورت چهار شعله و پنج شعله می‌باشد.

خرید اجاق گاز ایستاده (مبله) | بانه ویترین

مزایا و معایب انواع اجاق گاز

هر کدام از انواع معرفی شده اجاق گاز‌ها، مزایا و معایبی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم تا در انتخاب صحیح مدل مدنظرتان و خرید اجاق گاز با مشکل مواجه نشوید.

مزایای انواع اجاق گاز

  • با اجاق گاز‌های صفحه‌ای از آن جایی که فضای کمی را اشغال می‌کنند و در زیر اجاق نیز می‌توان کابینت قرار داد چیدمان اشپزخانه کاملا بهینه خواهد بود، لذا این مدل طرفداران بسیاری دارد.
  • اجاق گاز‌های صفحه‌ای ظاهر مدرن‌‌تری داشته و به دکوراسیون آشپزخانه جذابیت خاصی می‌بخشند.
  • اجاق گاز‌های صفحه‌ای نیز به لحاظ قدرت با اجاق‌های ایستاده برابری می‌کنند.
  • جنس استیل از دیگر جنس‌ها برای اجاق‌ها مناسب‌تر است، چرا که خیلی راحت می‌توان مواد غذایی و چربی را از روی آن تمیز نمود.
  • اجاق گاز‌های رومیزی دارای قیمت مناسبی بوده و نیز به راحتی می‌توان آن‌ها را جا به جا نمود و برای محیط‌هایی که زیاد از اجاق گاز استفاده نمی‌کنند بسیار مناسب می‌باشد.
  • نظافت اجاق گاز‌های شیشه‌ای کار بسیار راحتی است.
  • بر روی اجاق‌های برقی، از آن جایی که بسیار قدرتمند عمل می‌کنند غذا خیلی زودتر پخته خواهد شد.

معایب انواع اجاق گاز

  • اجاق‌های ایستاده حجم زیادی از فضای آشپزخانه را به خود اختصاص می‌دهند.
  • اجاق گاز‌های صفحه‌ای بدون فر بوده و اگر استفاده شما از فر زیاد است باید به همراه آن‌ها دستگاه فر را به صورت مجزا خریداری نمود.
  • اجاق گاز‌های برقی، برق زیادی مصرف نموده و خرید آن‌ها به لحاظ اقتصادی هوشمندانه نیست.
  • اجاق گاز‌های با جنس استیل آج دار سطح صاف و صیقلی نداشته لذا به سختی می‌توان آن‌ها را تمیز نمود و بعد از گذشت مدتی ظاهری کدر به خود می‌گیرند.
  • اجاق گاز‌های استیل آج‌دار به نسبت اجاق گاز‌های استیل در برابر خط و خش مقاوم‌‌تر عمل می‌کنند.

تعداد شعله

شعله‌های اجاق گاز انتخابی شما، به فضای آشپزخانه شما و نیز میزان مصرف شما از اجاق گاز بستگی دارد. اجاق گازها به لحاظ تعداد شعله، بین 1 تا 6 شعله دارند. اجاق گاز‌های 3 تا 4 شعله برای خانواده‌های کم جمعیت کاملا کفایت می‌کنند اما برای خانواده‌هایی که جمعیت بیشتری دارند اجاق گاز 5 تا 6 شعله آن توصیه می‌گردد. حتما به هنگام خرید اجاق گاز توان حرارتی آن را بررسی نمایید. یک شعله استاندارد بین ۳.۸ تا ۴ کیلو وات توان دارد. لذا کمتر از این مقدار اصلا مناسب نیست.
در بعضی از اجاق گاز‌های ایستاده، دو شیر گاز مستقل از هم، شعله وسطی اجاق را کنترل می‌نمایند. این موضوع باعث می‌شود خیلی راحت بتوان شعله مرکزی و خارجی شعله مرکزی را همزمان و یا به طور جدا گانه کنترل نمود.

شعله‌ اجاق گاز

جنس اجاق گاز‌ها

همان طور که قبلا نیز گفتیم اجاق گازها به لحاظ جنس متریال سازنده به سه دسته تقسیم می‌گردند: استیل، شیشه ای و سرامیکی. حال بیشتر با جزئیات آن ها آشنا خواهیم شد چرا که آشنایی با آن‌ها یکی از عوامل مهم در خرید اجاق گاز محسوب می‌شود.

اجاق گاز استیل

هم اجاق گاز‌های صفحه‌ای و هم ایستاده با جنس استیل در بازار موجود هستند. جنس استیل در دو نوع ساده و آجدار وجود دارد. این جنس برای اجاق گازها مناسب‌‌تر بوده و مردم نیز استقبال زیادی از آن می‌کنند.

خرید اجاق گاز استیل | بانه ویترین

اجاق گاز شیشه‌ای

این اجاق گازها از جنس شیشه بوده و ظاهر بسیار شیکی دارند. جنس شیشه به کار رفته برای این اجاق‌ها نشکن بوده و در برابر حرارت مقاوم است و نیز در برابر سرما نیز دچار ترک نمی‌گردد.

خرید اجاق گاز شیشه‌ای | بانه ویترین

اجاق گاز سرامیکی

این اجاق گازها دارای صفحه‌ای سرامیکی هستند که در برابر حرارت بسیار مقاوم عمل نموده و نیز در مقابل گرد و غبار و ساییدگی نیز مستحکم می‌باشد. در ساخت بعضی از اجاق گاز‌های سرامیکی از ترکیب شیشه و سرامیک با هم استفاده می‌گردد.

خرید اجاق گاز سرامیکی | بانه ویترین

جنس شبکه

شبکه اجاق‌ها از جنس میله‌ای فولادی است که این میله از پوششی لعابی و یا چدنی برخوردار است تا در مقابل حرارت از خود مقاومت نشان دهد. شبکه‌های فولادی و چدنی از آن جایی که با وزن و مقاومت بالای خود بهتر می‌توانند تعادل اجاق را در مواقعی که یک طرف آن ظرف‌های سنگین قرار می‌گیرد حفظ کنند، کاربرد بیشتری دارند.

شبکه اجاق‌ گاز | بانه ویترین

نوع سوخت اجاق گاز

اجاق گاز‌های گازی و برقی تفاوت چندانی با هم نداشته و این موضوع انتخاب را کمی دشوار می‌کند. اگر چه اجاق‌های گازی خیلی راحت‌‌تر کنترل می‌گردند، اجاق‌های هالوژنی از امکاناتی نظیر لامپ‌های گازی برخوردار هستند، ایجاد گرما و خاموشی آن بسیار سریع و راحت صورت می‌گیرد. ولی به هر حال در صورت انتخاب هر نوع سوختی، از آن جایی که بیشتر غذا‌های ما ایرانی ها سرخ کردنی و یا بخار پز است به هنگام پخت غذا بخار، دود و بوی زیادی ایجاد شده که حتما برای رفع این مشکل باید هودی مناسب و یا هوا کشی برای آشپزخانه در نظر گرفت.

امروزه اجاق گازها در سه نوع برقی، گازی و برقی-گازی در بازار موجود هستند و شما می‌توانید بر حسب نیاز خود، اجاق با سوخت مناسب را خریداری کنید.

 

خرید اجاق گاز برقی | بانه ویترین

عرض اجاق گاز

عرض اجاق گازها معمولا در اندازه‌های 50، 60 و 90 سانتی بوده و بسته به تعداد شعله‌های اجاق باید فضایی مناسبی برای تهویه در نظر گرفته شود. اجاق‌های 4 شعله دارای عرض 60 و نوع 5 شعله آن عرضی 90 سانتی دارند.

اجاق‌های پیشرفته و مدل‌های فرانسوی

این نوع اجاق گازها جهت پخت غذاها گنجایش بالایی دارند، چرا که از دو یا چند اجاق چند منظوره، پنج یا شش شعله گازی، گریل‌ها و فرها برخوردار هستند؛ و یا حتی وجود اکسسوری‌هایی چون مانند کشوهای گرم کننده، بخارپز و چرخ‌های دوار برای کباب کردن نیز در آن‌ها ممکن است. اجاق‌های مستقل وزن خیلی بالایی داشته و باید کف پوش خیلی محکمی برای آن ها در نظر گرفت. آشپز‌های حرفه‌ای معمولا علاقه زیادی به این نمونه از اجاق ها دارند. قیمت این نوع اجاق ها نیز عموما بسیار بالا می‌باشد.

خرید اجاق گاز فرانسوی | بانه ویترین

شعله‌های مجزا

نمونه‌ای از اجاق‌های گازی توکار که امروزه نیز طرفداران زیادی دارند اجاقی با شعله‌هایی مستقل بوده که این امکان را به کاربر داده تا دو محیط آشپزی مستقل از هم داشته و فر را نیز در فضایی مناسب به انتخاب خود قرار دهد که مثلا برای دسترسی به آن نیازی به خم شدن نداشته باشد. این اجاق‌ها اگر چه قیمت بسیار بالاتری دارند اما با این حال اجاق گازی منعطف بوده و رایج‌‌تر می‌باشند.

راهنمای خرید اجاق گاز | بانه ویترین

برخی از قابلیت‌های اجاق گاز‌های مدرن

ترموکوپل اجاق گاز

به طور معمول بیشتر اجاق‌های امروزی مجهز به سیستم ترموکوپل می‌باشند. این قابلیت زمانی که شعله به هر دلیلی خاموش می‌گردد سریعا اقدام به قطع گاز می‌کند و از این طریق مانع از خطراتی چون گاز گرفتگی و آتش سوزی می‌گردد. در زمان خرید اجاق گاز صفحه‌ای حتما باید در کنار زیبایی، امنیت این وسیله را نیز بررسی نمود. حتما مطمئن گردید که اجاق گاز انتخابی شما مجهز به ترموکوپل و فندکی ایمن باشد.

اجاق گاز | بانه ویترین

صفحه‌نمایش و فندک اتوماتیک

یکی دیگر از قابلیت‌های اکثر اجاق گازها فندک خودکار بوده که این امکان را به کاربر می‌دهد تا تنها با چرخش ولوم مورد نظر و نیز وارد کردن فشاری به سمت داخل شعله را روشن نماید و او را از فندک‌های فیزیکی بی نیاز می‌سازد.

برخی از اجاق گازها دارای نمایشگری جهت نمایش اطلاعاتی از قبیل زمان تعیین شده برای پخت و آلارم اتمام پخت می‌باشند که بسیار کارآمد می‌باشد. برخی از اجاق‌ها نیز که از قابلیت‌های بیشتری برخوردار هستند اطلاعاتی نظیر وضعیت فعال بودن یا نبودن جوجه گردان، چراغ داخل فر و … را نیز از طریق این نمایشگر به نمایش می‌گذارند. سیستم زمان بندی به هنگام پخت غذا ها در فر و یا روی اجاق بسیار کاربردی عمل می‌کند.

خرید اجاق گاز نمایشگر دیجیتال دار | بانه ویترین

نوع فر گاز

شما می‌توانید بسته به میزان احتیاج خود و نیز فضای آشپزخانه فر مناسب خود را تهیه نمایید. اجاق گاز‌های مبله به لحاظ نوع فر تنوع زیادی دارند از جمله: تک فر، دو فر و دارای فر برقی.

فن هوای گرم (کانوکشن)

به وسیله این قابلیت، هوای گرم درون فر به کمک یک فن توزیع می‌گردد. این نوع فن‌ها بیشتر در فر‌های برقی کاربرد دارند.

گریل اجاق گاز

بعضی از اجاق گاز‌ها مجهز به صفحه گریل می‌باشند که به کاربر امکان کباب کردن و سرخ کردن غذا را بدون استفاده از روغن می‌دهد.

نمایشگر ترموستات

اجاق‌های برقی اکثرا دارای یک ترموستات بوده که با وجود این ترموستات با رسیدن دمای شعله به میزان لازمه، شعله خاموش شده و بعد به طور خودکار مجددا روشن می‌گردد.

خلاصه نکات کاربردی در خرید اجاق گاز

در انتهای مقاله، خلاصه‌ای از نکات مهم در خرید اجاق گاز را برای شما مطرح می‌کنیم.

  • کسانی که سطح روی کابینت‌های آشپزخانه آن‌ها عرض کمی داشته می‌توانند به سراغ اجاق‌های رومیزی که تمامی شعله‌های آن در یک ردیف قرار دارد بروند.
  • اجاق گاز‌های صفحه‌ای از ظاهر بسیار زیبایی برخوردار هستند. این نوع اجاق‌ها همچنین مصرف بسیار پایینی داشته و تنها 5 تا 6 سانت ضخامت دارند. اما این مدل از داشتن فر بی بهره بوده و با انتخاب این اجاق گاز در صورت نیاز به فر، باید فری جداگانه برای آشپزخانه خود تهیه نمایید.
  • فاصله بین شعله‌ها باید استاندارد باشد. این فاصله باید در حدی باشد که در صورت استفاده همزمان از چند قابلمه مشکلی ایجاد نگردد.
  • نشان استاندارد یکی از مهم‌‌ترین مسائلی است که به هنگام خرید اجاق گاز باید به آن توجه نمایید. توجه به اعتبار مارک تجاری و خدمات پس از فروش نیز در خرید اجاق گاز لازمه یک انتخاب خوب است.
  • هنگام انتخاب بین اجاق‌های برقی و گازی کار مشکل می‌شود. هر چند اجاق‌های گازی را بهتر می‌توان کنترل نمود، دارای لامپ‌هایی گازی هستند، گرمای آن ها به راحتی و خیلی سریع ایجاد شده و نیز خاموشی آن ها نیز آسان می‌باشد.
  • تعداد شعله‌های اجاق گاز شما باید بسته به نیاز شما انتخاب گردد.
  • جنس اجاق گاز باید به گونه‌ای باشد که راحت بتوان آن را تمیز نمود.
  • در اجاق‌های برقی پیچ شعله‌های اجاق جای خود را به پنلی لمسی و دیجیتالی داده اند و به این طریق مشکلات از قبیل نشت گاز نداشته و ایمن‌‌تر هستند.
  • اجاق گاز‌های صفحه‌ای تنها 5 تا 6 سانتی متر ضخامت دارند.
  • اجاق گاز‌هایی که دارای ترموکوپل و فندک خودکار هستند امنیت بیشتری را برای کاربر فراهم می‌کنند. چرا که در صورت خاموشی شعله ترموکوپل سریعا اقدام به قطع گاز می‌کند. یک اجاق گاز مناسب حتما باید دارای نشان استاندارد بوده و نیز خدمات پس از فروش مناسبی ارائه دهد.

معرفی انواع برند‌های مطرح اجاق گاز

امروزه اجاق گازها در انواع برند یافت شده که از بهترین برند‌ها می‌توان به اسپارک، دی ال سی، دیروک، تکنو گاز ایتالیا، بوش و … اشاره کرد که در میان اجاق گاز‌های خارجی بالاترین کیفیت را ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

اگر چه انتخاب و خرید اجاق گاز تا حدودی امری سلیقه‌ای است، ولی لازم است متناسب با شرایط خود، اقدام به خرید اجاق گاز کنید. در این مقاله سعی کردیم تمامی نکات مربوط به خرید اجاق گاز را برای شما ذکر کنیم، پس بهتر است در هنگام خرید، موارد ذکر شده را مدنظر قرار دهید تا خریدی درست و مطمئن داشته باشید.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تکنولوژی‌ نوین در فرتوکارهای امروزی و تاثیر آن در عملکرد
تکنولوژی‌ نوین در فرتوکارهای امروزی و تاثیر آن در عملکرد

اجاق های قدیمی با فرهای بزرگ خود، از سال ها پیش در خانه ها حضور داشتند؛ اما با روی کار آمدن گازهای صفحه ای، آن ها کم کم کنار گذاشته شدند. پس از آن، فرهای کوچک و مستقل، وارد بازار گشتند. این فرها نیاز مصرف...

تجربه های مشتریان با استفاده از قهوه ساز های مختلف
تجربه های مشتریان با استفاده از قهوه ساز های مختلف

استفاده از قهوه ساز های مختلف: قهوه یکی از نوشیدنی های مورد علاقه اکثر افراد در سراسر دنیا است. این نوشیدنی خوشمزه و انرژی زا، به روش های متعددی درست می شود و روش دم کردن هر نوع آن متفاوت می باشد. برای این منظور...

استفاده از قهوه ساز در محیط‌های تجاری و دفاتر کار
استفاده از قهوه ساز در محیط‌های تجاری و دفاتر کار

امروزه در دنیا بیشتر مردم از قهوه استفاده می کنند. تعداد بسیار اندکی از مردم می توانند روز خود را بدون یک فنجان قهوه داغ اول صبح شروع کنند. برای گذراندن روز کاری مفید، بسیاری از مردم در طول روز، چندین فنجان قهوه می نوشند....

چگونه قهوه ساز مناسبی برای خانه خود انتخاب کنیم؟
چگونه قهوه ساز مناسبی برای خانه خود انتخاب کنیم؟

انتخاب قهوه ساز مناسب: امروزه قهوه از نوشیدنی های محبوب و پرطرفدار در جهان به شمار می رود. بسیاری از افراد، صبح خود را با نوشیدن قهوه آغاز می کنند و در میانه روز نیز با استفاده از این نوشیدنی انرژی می گیرند. از جمله...

فرتوکار با بهترین امکانات، انتخاب مدل مناسب برای خانه شما    
فرتوکار با بهترین امکانات، انتخاب مدل مناسب برای خانه شما    

فرتوکار با بهترین امکانات: بسیاری از افراد به دلیل محدودیت فضا در آشپزخانه، از خرید برخی از لوازم برقی بزرگ و جاگیر مانند مایکروفر خودداری می کنند. فرهای توکار یکی از جدیدترین محصولات در بازار لوازم خانگی هستند که قابلیت نصب درون کابینت و دیوار...

فرتوکارهای هوش مصنوعی چگونه آینده آشپزی در خانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد
فرتوکارهای هوش مصنوعی چگونه آینده آشپزی در خانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد

فرهای توکار، از جمله تجهیزات پرکاربرد آشپزخانه محسوب می ‌شوند. شرکت ‌های مختلف، انواع مدل ‌های فر توکار  را تولید و به بازار عرضه می ‌کنند. این نوع دستگاه ها، قابلیت های مختلفی دارند که امکان آشپزی ساده و آسان را برای خانواده ها به...

بانه ویترینفروشگاه بانه ویترین جستجو دسته‌بندی محصولات کارشناسان فروش